יום שלישי, 21 בינואר 2014

קידוש

אז ישבתי בשבת עם איתן ועברנו יחד על המחברות שלו ודפי העבודה. וחייכתי כשראיתי במחברת העברית שלו משפטים כמו "דן אכל דג ובמבה", ולא הופתעתי למצוא חידון הפכים לקראת חנוכה שבין תשובותיו הצמדים: "יווני - כהן גדול", "מלחמה - ישועה". ומפה לשם התחלתי לעיין ב"יומן מבראשית לתלמיד" שהוא קיבל בתחילת השנה מבית הספר הדתי-חילוני שבו הוא לומד, והגעתי לתאריך ו' ניסן למדור "הלכות והליכות".

כמו שאומרים, לא נגענו:

"מה הוא יין נסך? האם נכון שאסור לשתות יין שנגע בו מחלל שבת?

יין נסך הוא יין שנגע בו גוי.... על פי דברי חכמים, גם יין שנגע בו מחלל שבת בפרהסיה יכול להיות יין נסך, שכן מי שמחלל שבת כופר בעיקר, כופר בעצם העובדה שהקב"ה ברא את העולם, ולכן יש לנהוג ביין כיין נסך. .... ובכל זאת שמירת הלכה זו כרוכה לעתים באי נעימות גדולה (שכן יש לפעמים מקורבים או קרובי משפחה שמחללים שבת), אבל חשוב לזכור שהעובדה שיש יהודים שמחללים שבת בפרהסיה היא דבר נורא שלצערנו התרגלנו אליו, ולכן מדובר בסוגיה מורכבת, וביין פסול לשימוש."

אז עכשיו אנחנו בבעייה. מסתבר שאני כבר לא יכול לקדש על היין בשבת כי אני מחלל שבת. לילך לא יכולה (מן הסתם) לקדש על היין כי היא אישה. נראה לי שפשוט נפסיק לעשות קידוש בבית. בכל זאת צריך לשמור על הלכות והליכות.


(נכתב ב-23 בנובמבר 2013) 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה